Van kennis naar bewustzijn: een nieuw perspectief op leren

Van kennis naar bewustzijn

We leven in boeiende tijden, tijden waarin het duidelijk wordt: kennis alleen is niet meer genoeg. Ons schoolsysteem is grotendeels ontworpen voor een wereld die intussen niet meer bestaat. Een wereld waar leren vooral betekende: informatie opnemen met het hoofd, herhalen, reproduceren. Maar we botsen steeds meer op de grenzen van dat oude systeem.

Het systeem wringt – voor kinderen én leerkrachten (opvoeders, ouders…)

Kinderen krijgen almaar vaker labels opgeplakt. Ook vanuit mijn eigen ervaring zag ik dat aanhaken in de bestaande systemen soms écht niet meer lukt. Onze kinderen passen niet in de structuren, vertonen onaangepast gedrag en vallen uit. Niet omdat ze niet willen leren – maar omdat de manier waarop we hen proberen te onderwijzen niet meer resoneert met wie ze zijn, hoe ze denken en voelen. (In een volgende blog deel ik graag mijn inzichten over neurodiversiteit en de link met verhoogd bewustzijn.) Ook voor leerkrachten is het schooljaar volmaken vaak een uitputtend en hels gegeven. Het systeem kraakt.

Nieuwe vormen ontstaan…

Een mens is in wezen een flexibel wezen. Vanuit m’n contacten in de alternatieve gezondheidssector merk ik dan ook wel degelijk beweging op. Er ontstaan nieuwe onderwijsstructuren, vaak kleinschalig en experimenteel. Micro-schools, community-learning, natuuronderwijs, experiëntieel leren, thuisonderwijs… Allemaal hebben ze één ding gemeen: in tegenstelling tot het reguliere onderwijssysteem zijn ze ervaringsgericht. Hierdoor bieden ze veel meer ruimte voor zelfsturing en de verbinding met het zelf (en van daaruit met de ander). Leren wordt daardoor zoveel meer dan enkel een cognitief, conformerend gegeven.

De kracht van ervaring en verbinding

Steeds meer groeit het besef dat een succesvolle schoolcarrière geen garantie geeft op een gelukkig, zinvol leven. Dat leren met het hoofd ons vaak wegleidt van wat er echt toe doet. Dat ervaring, aanwezigheid, intuïtie minstens even belangrijk – of zelfs belangrijker – zijn dan ‘weten’. Soft skills zoals empathie, aanvoelen, zelfwaarde en zelfreflectie worden sleutelkwaliteiten.

Ervaren en her-inneren in plaats van aanleren

Vanuit mijn praktijk Hartsbron en in mijn werk als Reconnective Healing practitioner en instructor zie ik dagelijks hoe deze shift zich voltrekt. Ook is de opleiding Reconnective Healing daar een mooi voorbeeld van: het is geen lineaire methode, geen techniek die je stap voor stap moet beheersen. Het is eerder een ont-leren, een uit je hoofd komen en alles wat je denkt te weten loslaten, een ervaringsgerichte benadering die je op twee dagen kan leren. En eens je het herkend hebt – in jezelf, in het veld, in de ander – dan weet je: dit is wie ik ben. Niet aangeleerd, maar her-innerd. Dat maakt Reconnective Healing erg toegankelijk. Het vraagt geen voorkennis, geen theorie, enkel je aandacht.

De toekomst van leren ligt niet in méér kennis vergaren, maar eerder in je verbinden met wie je in essentie bent. En dát kan alleen maar via jouw heel persoonlijke ervaringen.

Voor wie het voelt: komend weekend organiseer ik de bijzondere workshop Gants de Lumière//Handschoenen van Licht, een ervaringsgerichte tweedaagse workshop voor volwassenen die werken/wonen met kinderen die uit balans zijn. De workshop wordt gegeven door de Franse instructrice Caroline Lagouge, en consecutief vertaald door mezelf. Er zijn nog enkele plaatsjes vrij: check alle info en stuur me een berichtje als je nog vragen hebt.

www.hartsbron.be/workshop